Monday, November 22, 2010

copycat ? salah ke ?


di negara kita ni banyak agama, bangsa, dan budaya. tapi hari ni aku berminat untuk zoom in ke arah budaya. kerana budaya di negara kita terlalu banyak. seriously banyak. sampaikan aku sendiri tak mampu nak explore ke semua budaya ni. ok. ada yang elok. ada yang tak elok. ada yang mempunyai keunikkan tersendiri. ada yang copycat. tapi kebanyakkan budaya di negara kita ni ada yang copycat. aku tak kisah pasal copycat tu. because i know the difference between "good copycat" and "bad copycat".


"good copycat"

they freakin' awesome. sebab mereka berjaya terjemahkan budaya yang mereka tiru menjadi satu fenomena dalam sesebuah komuniti. mereka tidak "lebih sudu dari kuah". mereka tahu apa yang mereka lakukan. budaya yang mereka tiru tidaklah membuatkan orang di sekeliling mereka naik angin. i cant tell u what are the example. sebab sesuatu peniruan budaya itu boleh menjadikan diri mereka matang. mereka membuat budaya itu menjadi sesuatu yang sihat.


"bad copycat"

they are freakin' dumbass. sebab mereka menjadi budaya yang mereka tiru ke arah yang lebih sampah. u know what i mean. sometimes mereka sendiri tidak tahu apakah yang sedang mereka tiru. LOL. kau nak kereta. tapi tak tahu drive kereta. apa kejadah semua ni. i tell u. u gonna drive me carzy man. u killing me. kebanyakkan orang "bad copycat" ni semuanya menjadi perbualan orang di sekeliling mereka. kutuk mereka. shame on u guys. lagi satu, dah lah tiru orang. orang tengok kau. ada la jugak nak hempuk kau guna senduk. ada internet ? tipulah kalau tak ada. lain la kalau kau duduk kat hutan. kat felda pon dah ada internet. tapi diorang tak ada la yang haruk macam kau. ok je style orang felda. semua yang haruk kebanyakkan orang yang duduk seiring dengan kepesatan sesuatu tempat tu.



kesimpulannya. jadilah peniru yang sihat. aku pun meniru. tapi tak ada lah sampai nak haruk tak tentu pasal. janganlah buat orang di sekeliling anda rasa nak tembak dengan shotgun 18 kali.






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...