Sunday, December 5, 2010

sofbol oh sofbol

sudah lama aku tidak bermain sofbol. since dari sekolah menengah dulu. haishh. but wait. apa itu sofbol ? bola lembut ? bukanlah. sofbol means bola lisut jika dibahasamelayukan. bola lisut ? sounds funny right ? but its ok sebab pada pendapat aku, sofbol ini adalah permainan untuk orang yang berIQ tinggi dan mempunyai tahap KBKK yang amat kreatif. before that, apa itu sofbol ? bagaimana permainan sofbol dimainkan ?


dalam permainan sofbol, bola akan dilempar oleh seorang pelempar ( pitcher ) dan menjadi sasaran pemukul ( batter ) dengan menggunakan kayu pemukul yang dikenali sebagai bet. terdapat satu kumpulan yang berjaga di padang iaitu pertahanan dan satu kumpulan bertindak sebagai pemukul ( penyerang ). tiap pasukan berlumba mengumpul markah ( run ) dengan cara mengelilingi petak berbentuk diamond. mereka akan berlari sehingga menyentuh base yang terakhir yang dikenali sebagai homeplate. begitulah cara permainan sofbol dimainkan di mana permainan ini begitu menarik sekali untuk dimainkan.





anda pandai memukul ? berlari dengan laju ? itu sahaja tidak memadai. kerana permainan sofbol amat memerlukan kreativiti dan psiko untuk memenangi permainan tersebut. ia melibatkan seluruh kefungsian dalam tubuh badan untuk merancang dan merangka strategi bagi memenangi sesuatu perlawanan tersebut. kognitif, afektif dan psikomotor akan digunakan secara keseluruhannya.


dalam permainan sofbol terdapat beberapa posisi bagi pasukan yang bertahan iaitu. catcher, pitcher, penjaga base di 1st base, 2nd base, third base dan shortstop. bagi di luar diamond terdapat left fielder, center fielder dan right fielder.





info tentang sofbol
  • permainan ini dicipta secara tidak sengaja oleh Goerge Hancock di Amerika Syarikat pada tahun 1887.
  • sofbol terbahagi kepada 3 jenis. fast pitch softball, modified pitch sofball dan slow pitch sofball.
  • dalam permainan sofbol professional, terdapat 7 pengadil atau lebih dikenali sebagai Umpire.
  • Kejuaraan sofbol pertama telah dilangsungkan oleh Persatuan Sofbol Amerika Syarikat dan juara pertama ialah pasukan dari Kanada Toronto's Tip Top Tailor.
  • untuk mengetahui lebih lanjut tentang sofbol. klik sini.



dare to play ?



i wish it was my girlfriend playing softball



*yang tak ada otak jangan nak mengada-ngada nak main sofbol.



4 comments:

hannafauzann said...

huaa!! main sofbol jugak ?!
kat U tak main ke ?
suka tengok team lelaki main sebab dorang ada semangat . tak macam team perempuan .
GRR >.<

xFRDSx said...

rilex ah. laki ni passion lebih. mesti kena semangat. sy main kat sekolah menengah je. kat U tak pon. tu la pasal. rindu gila nak main sofbol lagi.

paai said...

gian kot nak main sofbol!!

xFRDSx said...

tu la pasal. sofbol syiukkk beb.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...