Monday, December 20, 2010

time travel


is it really possible to travel in time ? rasa macam fiksyen semacam kan untuk kita kembali ke zaman lampau but the reality is itulah yang dicuba oleh para saintis di Amerika untuk mereka menjelajah ke masa lampau. like in the movie "back to the future". if it so. how logically we through pass beyond the time ? its sound mad right. tapi orang putih ni tak pernah nak putus asa untuk buktikan sesuatu yang di luar pemikiran kita.

time travel ? what the F is that ?

Time travel is the concept of moving between different points in time in a manner analogous to moving between different points in space, either sending objects (or in some cases just information) backwards in time to some moment before the present, or sending objects forward from the present to the future without the need to experience the intervening period (at least not at the normal rate).

by wikipedia


dengan lebih ringkas lagi konsep penjelajahan masa dapat diterangkan melalui dua titik masuk dan keluar. so dua titik yang dimaksudkan di sini ialah WORMHOLE. now expert scientist has try to open and activate this wormhole untuk mereka pergi ke dimensi lain. dimensi lain bermaksud dunia luar. dunia lampu atau dunia masa hadapan. means jika wormhole itu dapat dibukan dan diaktifkan, jadilah seperti dalam cerita Doraemon which Nobita and friends travel through to time to see their "younger" parents.



wormhole


kenapa wormhole ?


kerana jika kita tidak menggunakan wormhole, ia akan mengambil masa berbillion-billion tahun cahaya untuk merentasi masa. this theory was created by Albert Einstein. anda bayang wormhole itu dibentangkan menjadi satu kertas yang besar. berskalakan 1cm = 1 billion tahun cahaya. berapa keturunan baru nak sampai ke masa lampau atau masa depan. jadi kertas tersebut dilipat menjadi dua di mana akan ada satu shortcut untuk travel dengan masa yang singkat. thats what we call wormhole.



here we got some evidence about the truth about time travel.
whether it is real or not u decide it.




jam ini dijumpai di dalam makam di Shangsi, China. makan tersebut dikatakan dari zaman dinasti Ming iaitu pada abad ke 16. is it weird right ? how come this watch can be at that time ? sounds crazy. tapi itulah yang sedang disiasat oleh para arkeologi tentang kewujudan jam itu pada zaman tersebut.



gambar di atas merupakan petikan dari sebuah cerita Charlie Chaplin. kejanggalan gambar tersebut ditemui oleh seorang penerbit sebuah filem dokumentari di mana ada seorang perempuan seolah-olah memegang sebuah telefon bimbit. WTF ! no way. pada zaman tersebut telefon bimbit masih lagi belum dicipta.


kedua-dua gambar di atas mempunyai satu persamaan yang ketara di mana time travel itu kemungkinan wujud. adakah semua ini benar atau hanya kebetulan semata-mata ?




for me its sound possible. but all of this things are out of our normal mind. by the way, kita haya tunggu dan lihat adakah time travel dapat direalisasikan oleh para saintis. if its true, we can go back to our pass and change our future by this things. kalau time travel betiul-betul wujud bolehlah aku balik ke zaman sekolah dan belajar pandai-pandai. LOL.







4 comments:

Unknown said...

best bace...
aku klo cter2 cmni mmg minat..siyes =)

xFRDSx said...

thanks. :)

lavender harum wangi said...

wohoo.. komen ni je boleh kan? :D

xFRDSx said...

boleh boss. tak de hal la. :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...