Friday, December 17, 2010

Encik Basuh Otak

siapalah nak ada nama seperti di atas tu. tapi kalau dalam bahasa inggeris elok la sikit bunyinya. MR BRAINWASH. siapa tu ? tukang basuh otak ke ? yes. dia memang tukang basuh otak kita dengan hasil karya beliau yang super cool. atau dengan nama sebenar Thierry Guetta. bukan David Guetta. tinggal di Los Angeles CA. beliau merupakan seorang pengusaha bundle dan seorang videographer. semasa beliau menjadi videographer, dia telah merakam satu scene di mana iainya telah menukar diri beliau menjadi seorang street artist. beliau telah berjumpa ramai street artist antaranya iailah Space Invader, Banksy dan Shepard Fairy. mereka semua adalah street yang amat dikenali ramai. kebanyakan hasil karya beliau mencerita tentang sekeliling di dunia kita. he tells us through his art. tak perlu nak berdemonstrasi.



Mr Brainwash kini menjadi seorang street artist yang berjaya. kini beliau telah menjadi ikon street artist di US. mempunyai studio sendiri dan pekerja sepenuh masa. beliau telah banyak menjual karyanya sehingga mampu mencecah 10k. walaupun karyanya tak sehalus seperti lukisan monalisa. tapi karyanya kini menjadi rebutan ramai. Mr Brainwash juga telah membuat pameran pertama yang dipanggil Life Is Beautiful pada 18 June 2008. Ramai yang sehinggakan ada yang sanggup menunggu dari pagi untuk melihat hasil karya Mr Brainwash. this man was awsome !



beliau juga telah mencipta album cover untuk Madonna. bukan Siti Sarah ok. MADONNA. ia telah menjadi satu pencapaian yang baik untuk dibanggakan untuk Mr Brainwash. beliau juga telah menghasil satu filem dokumentari yang bertajuk Exit Through The Gift Shop dimana filem ini menunjukkan permulaan beliau dari seorang videographer sehingga menjadi seorang street artist.

ini adalah antara hasil karya Mr Brainwash :


6 comments:

lavender harum wangi said...

dia minat marilyn monroe ke? byk karya yg ala2 marilyn monroe jek.. teaser~ haha :D

xFRDSx said...

tak tau la. tapi dia suka campur2. tengok la kat website dia. banyak lukisan dia kat website tu.

CHAERRY said...

mcm bez jer artist nie . hmm .

xFRDSx said...

best. seriously best. try la usha.

Amiey White said...

he the best -
artwork dia superb
Thump up pada orang2 yg creative ni~

xFRDSx said...

yes. betul tu. try tengok movie dia.
totally super.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...